Till höstterminen start öppnas nu de första friskolorna – free-schools – i England. Sverige har varit förebild. I dagens Guardian ser jag hur regeringen argumenterar precis som friskolornas vänner gjort i Sverige: att friskolor ska minska den sociala segregeringen. Men på en punkt skiljer sig läget. Nick Clegg lovar att aldrig tillåta ägarna ta ut … Fortsätt läsa Vinstförbud
Centrums makt
Det rullar en viktig debatt om Stockholms kollektivtrafik just nu, mest i SvD som ligger på bra. Den utlöstes av den livsviktiga frågan om man ska prioritera spårvagnar innanför tullarna eller tvärbanor utanför dem, exemplifierat av extremt dyra NK-expressen contra ständigt uppskjutna Spårväg Syd. Men det är som att all debatt måste föras på innerstadens … Fortsätt läsa Centrums makt
Verkligheten är Obamas farligaste motståndare
USA:s demokrater har börjat ställa den stora frågan: Kommer Barack Obama verkligen bli omvald? Tvivlet sprider sig. Han har visat sig vara en svag ledare i en svår tid. Många undrar över Obamas tafatthet inför både det politiska maskineriet och opinionsbildningen. Hans upphöjda kyla får sympatisörerna att tappa intresset, men ger motståndarna energichocker utan slut. … Fortsätt läsa Verkligheten är Obamas farligaste motståndare
Det började inte bra
Jag hörde Annie Lööf bli utfrågad på Studio ett i dag. Påpassligt undrade programledarna varför hennes gamla boktips plötsligt raderats på hennes hemsida, det vill säga böcker av de ultranyliberala ikonerna Ayn Rand och Robert Nozick. Då svarade hon: "Jag har aldrig varit nyliberal". Att förneka sig själv för att nå makten är ingen bra … Fortsätt läsa Det började inte bra
Kollektiv trafik
Om någon dag höjer SL biljettpriserna till absurda nivåer. Om jag inte tar fel var Stockholm redan innan dyrast bland Europas storstäder. Det kunde möjligen accepteras om Stockholm satsat på nya spårvägar, bättre service och fler bussar. Men nej. Kollektivtrafiken missgynnas hela tiden. Stora delar av staden är helt bilberoende.När Svd i dag enkelt testar … Fortsätt läsa Kollektiv trafik
Ossian
Ossian var den första av Walter Ljungquists romaner jag läste för kanske 25 år sedan. Jag blev aldrig fri från hans värld: ett fiktivt landskap i norra Småland, ungefär som William Faulkners, där byar, familjer och berättelser snodde sig kring varandra; en landsbygd på väg att upplösas och försvinna in i det moderna. De bästa … Fortsätt läsa Ossian
Nya spelregler i amerikansk politik
I sommar har republikanernas primärvalskampanjer rullat igång på allvar. Vem ska de välja som presidentkandidat till 2012? Intresset är stort. Kandidaterna är många och utgången oviss. Men det är nog dags att vänja sig vid tanken att Barack Obama kommer ställas mot en politiker lojal med tepartyrörelsen — och att han mycket väl kan förlora … Fortsätt läsa Nya spelregler i amerikansk politik
Frukost med DN
1. En rad superrika franska företagsledare har i en artikel bett om högre skatt för höginkomsttagare – i samhällssolidaritetens namn. I USA har Warren Buffet sagt motsvarande. Men inte ens när överklassen BER om högre beskattning kan liberalerna på DN:s ledarsida fatta. Annika Ström-Melin skriver i en kommentar att nackdelarna med skatt på superrika är … Fortsätt läsa Frukost med DN
Havsutsikter
Vem tvivlade inte? Under sommaren verkade revolutionen i Libyen ha stagnerat i allmänt missmod. Rebellerna började skjuta på varandra. Rapporterna var dystra. Var det inte dags att sluta bomba, undrade jag. Men på bara några timmar ändrades allt. Som av ett mirakel försvann molnen. Regimen blåste ut över havet och himlen blev klar. Alla undrar … Fortsätt läsa Havsutsikter
Naken stad
Sociologen Sharon Zukin har skrivit Naken stad, som är en berättelse om gentrifieringsprocesser och upprustningar i New York. En enormt intressant och rolig bok. Jag läste den i somras efter ett kort besök i NY. Plötsligt fick jag veta hur några av de platser jag gillar blivit som de är: Williamsburg, East side, Harlem, Union … Fortsätt läsa Naken stad