Att Mubarak lämnar Kairo innebär inte demokratins genombrott. I sin läsvärda nya bok om diktaturen i Syrien, som påminner om den egyptiska men brutalare, skriver Aron Lund: "Systemets kollektiva intresse av status quo har växt sig mycket starkare än någon individ, och det kommer slå tillbaka om det känner sig hotat." Lunds bok heter Drömmen … Fortsätt läsa Efter Mubarak
Om tillståndet i Europa
Monica Ali: I köket (Forum. Översättning: Moa-Lisa Björk.) Lyssna till det här. ”Nu ska du få höra något intressant. Det finns lika många människor som tjänar i dag – städar, lagar mat, tar hand om barn, sköter trädgården – som det fanns på 1860-talet. Vilken utveckling, va?” Man lär sig saker i Monica Alis nya … Fortsätt läsa Om tillståndet i Europa
Cameron också
Nu har alltså även David Cameron hållt ett linjetal där han förklarat att "multiculturalism" är en politik dags att avsluta. Han följer Angela Merkel. Vem blir första svenska partiledaren eller statsrådet att upprepa?Det är intressant att se hur det inte längre är "invandraren" som skapar oro och panik. Nu är det "muslimen" och ingen annan. … Fortsätt läsa Cameron också
God morgon, Sverige
Jag äter frukost. Läser två ovanligt intressanta morgontidningar. Bilden av det nya Sverige lyser dystert i mörkret.• På ett uppslag visar DN hur ojämlikheten skenar i Stockholms kommun. Sedan 1991 har inkomstökningen varit obefintlig i Skärholmen och Rinkeby/Kista. Men dragit i väg mellan 50 och 60 % innanför tullarna och i Bromma.• SvD följer upp … Fortsätt läsa God morgon, Sverige
Tjänstledig!
Varje måndag morgon har Dagens arena redaktionsmöte. Veckans enda. Då samlas vi som skriver och babblar, ofta i mun på varandra, i en timma. Mirakulöst lyckas vi för det mesta spika veckans ledare. Dagens arena är lågbudget. Men roligt.I dag är första veckan på en tre månader lång ledighet från Dagens arena. Jag är inte … Fortsätt läsa Tjänstledig!
Europastrid
2008 och eurokrisen har fått spärrar att släppa. Nu verkar unionen vara inne i en av sina återkommande processer av förändring. Plötsligt ligger tidigare tabufrågor på borden. Europaparlamentet, även de konservativa, har ställt fråga till Europeiska rådet om beskattningsrätt. Man diskuterar att växa från bara monetär union till även någon form av fiskal. Begreppet "fördelningspolitisk … Fortsätt läsa Europastrid
Nystat i remsa
Nathan Shachar: Gaza – Från faraoner till islamister (Atlantis. Översättning: Martin Peterson.)Aron Lund: Drömmen om Damaskus (Silc förlag). Av gammal vana beskrivs Gazaremsan som palestinskt appendix till Västbanken. Efter att jag trasslat mig förbi motvilliga israeliska gränsvakter under första intifadan, vid nyår 1988, möttes jag av den obestridliga ledaren Haidar Abdul Shafi: ”Welcome to planet … Fortsätt läsa Nystat i remsa
Rasismens laboratorium
Våren 2010 var ovanligt kall i Amsterdam. Vintervindar drog över kanalerna, varje regnby slog ner som frost över Amstel och i de gentrifierade varvsområdena var soltimmarna ännu bleka. Jag frös. Under några dagar träffade jag intellektuella och forskare på politikens vänstra sida i Nederländerna. Alla talade om den nya populismen: ett starkt och berättigat missnöje … Fortsätt läsa Rasismens laboratorium
Mubaraks svar är tyranni
Vi var för optimistiska. Hur lätt är det inte att svepas med. Nu slår den egyptiska våldsapparaten tillbaka. Nu återstår att se om människor har modet att komma tillbaka och fortsätta den revolution de startade.Det stora sveket är USA och EU – och Sveriges regering. Aldrig kom signalen att Mubarak måste gå. Aldrig kom det … Fortsätt läsa Mubaraks svar är tyranni
Måste vi demonstrera?
I dag samlar sig Egypten till en ny stor dag. Deras kamp för frihet fortsätter. Men i Europa klarar regeringarna fortfarande inte av att stödja revolutionen. Carl Bildt mumlar och EU mumlar. Vad är det som är fel med dem? Kan de inte säga som det är, klart och högt: Mubarak måste lämna ifrån sig … Fortsätt läsa Måste vi demonstrera?