Diskrimineringsombudsmannen

I dag levererar Hanne Kjöller en kritisk bredsida mot hur Katarina Linna fungerar som chef för DO. Artikeln har legat på lut länge. Den är inte oväntad. Och innehållet drabbande.

Problemet är att kritiken kommer blandas samman med en stigande politisk irritation som i sina värsta former utgår från att diskriminering är marginellt och att den strukturella diskrimineringens existens är mumbo-jumbo uppfunnet av postmoderna mångkulturalister.

Kommentarerna i går till DO:s beslut om niqabfallet är talande för ytligheten. De flesta, t o m Erik Ullenhag, utgår från att DO dragit slutsatsen att en skola inte kan säga nej till niqab. Har de ens läst DO:s beslut? I vilket annat politikområde kan ett statsråd fälla så okunniga kommentarer och komma undan följdfrågor?

I DO:s beslut står inledningsvis: "Beslut som innebär att någon hindras från att delta i undervisningen kan strida mot DL" (min kursivering). DO hänvisar till lagens förarbeten där det klart sägs att förbud i vissa välmotiverade situationer är lagliga. Västerorts vuxengymnasium hade ett generellt förbud mot heltäckande slöja. Ett sådant bryter däremot mot lagen. Men DO påpekar också att lagen säger att skolorna är skyldiga att försöka hitta praktiska lösningar på problemet och skapa lika möjligheter för elever.

DO konstaterar också att skolan hade "visst fog" för sin tolkning. Och att det var "osäkert" om kvinnan i niqab skulle vunnit vid domstolsprövning.  

Folkpartiet kommer driva förbudsfrågan i alla lägen. Men DO har visat att svensk lagstiftning har helt rätt intentioner i en svår fråga. Erik Ullenhag och andra skapar bara osäkerhet hos skolorna. När man hör det ansvariga statsrådet kan man ju tro att rektorer aldrig någonsin kan säga nej. 

Min inställning? Att gymnasie- och högskolor bara bör göra små kompromisser för att acceptera niqab. I Västerorts gymnasium verkar det ju också varit eleven som gjort de största kompromisserna för att kunna fortsätta. Heltäckande slöja är gestaltad apartheid. Det bryter mot skolans demokratiska uppdrag.

Den riktigt svåra frågan landar på grundskolenivå. Där finns skolplikt för elever och undervisningsplikt för skolan. Ingen elev kan stängas av eller förbjudas. Vad gör man då vid den här typen av exceptionellt sällsynta konflikter? 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.