RUT

2010 kom rapporten "Who Cleanes the Welfare State" dör Anna Gavanas intervjuade städare och på så vis kunde undersöka RUT-reformens konsekvenser. Den var synnerligen läsvärd, bl a genom att den problematiserade påståendet att RUT innebar en rörelse från svarta till vita jobb. I stället visade hon hur reformen bidrog till att dela upp och segmentera marknaden. Och att det i en gråzon finns en ständig rörelse mellan vitt och svart. Formella och informella aktörer verkar leva i ett slags symbios. Det är också möjligt att de med svarta jobb, t ex papperslösa, fick sämre villkor av reformen. Jag skrev om rapporten när den kom.

Nu kommer en uppföljare. Den här gången har Gavanas och Alexander Darin Mattsson skickat ut enkät och även intervjuat företagare i städbranschen.Den är inte lika brännande som den tidigare rapporten, men bekräftar slutsatserna.

De refererar också en rapport från Skatteverket som visar att bara sex procent av RUTköparna övergått från att betala svart till att betala vitt. Den stora majoriteten är i stället sådana som aldrig tidigare köpt sådana tjänster. 

Gavanas undersökningar är viktiga. De ger konkret kunskap i en fråga där många tycker utan att egentligen veta. Den nya rapporten ställer indirekt en fråga till de (oss) som vill avskaffa RUT. "Nu har hushållstjänster nått en mycket bredare acceptans och popularitet bland potentiella köpare". Men samtidigt visar Skatteverket att majoriteten inte skulle fortsätta om subventionen försvann eftersom det då blir för dyrt. Innebär det att ett avskaffande innebär en snabbt växande svart marknad, större än någonsin, med klart sämre villkor för de som gör jobbet? RUT har skapat nya realiteter. Vanan att ha städhjälp har brett ut sig. Men ingen vill betala marknadspriset. Vad händer då om RUT plötsligt avskaffas? Vem vinner och vem förlorar?

Gavanas rapporter har publicerats av Institutet för framtidsstudier.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.