En tragedi helt utan skönhet

Silke Scheuermann: Shanghai performance

Översättning: Lena Hammargren

Weyler

;Tyska Silke Scheuermanns först översatta roman var så skimrande skön att jag aldrig uppfattade själva handlingen. Shanghai performance är helt annorlunda. Jag blir alldeles förvånad. Den är som bruna kartongbitar sammanfogade med Karlssons klister. Tonlös. Endimensionell. Enkel att genomskåda.

Men jag upptäcker att det finns samband. Den nya romanen skimrar inte alls, men beskriver begäret efter skönhetsskimret: i konsten, hos kropparna, bland den globala överklassen. Den store Gatsby nämns som litterär referens. Kanske är Margot Winnkraft, performancekonstnär med megastatus, ett försök att framkalla samma gåtfullhet som Gatsbys. De sociala miljöerna är samma: de vackra och förmögnas. Men förflyttad från Long Island till Shanghai; från ett gammalt imperium till ett nytt, där rikedomen för en kort stund verkar möjlig att gripa i flykten.

Margot landar i staden för att iscensätta ett nytt verk. Det gäller att vara orginell. Konsten blir som en tillspetsning av världsstädernas jakt på egen urban själ. Men Shanghai är bara ännu en likriktad metropol — det kunde lika gärna varit New York, Tokyo eller London. Eftersträvad autenticitet är endast upprepning. Det orginella ser likadant ut överallt. Skönheten avslöjas som ett sjukdomstillstånd och den iskallt hyperindividualiserade människan som rovdjur. Konstnärens fixering vid vackra kvinnokroppar är hennes och en hel kulturs desperata försvar mot verklig kroppslighet och mänskligt beroende. Det är som om Scheuermann photoshoppat varenda karaktär. Allt är lögn. Skönheten är massproducerad.

Det är konstnärsassistenten Luisa som berättar. Hon gör det i ett tillstånd av efteråt: när konstprojektet är slut, när korthuset rasat, när en hel epok kastat sig ner i avgrunden från den coola klubbens takterass och de nyfikna skingrats. När alla ställer frågan: varför såg vi inte vad som skulle hända?

Shanghai performance skrevs efter att finanskraschen punkterade skimret. Den är en övertydlig tragedi. Helt utan skönhet.

Per Wirtén

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s