Barack Obamas beslut att börja dra ner antalet soldater i Afghanistan kom sent, men kan inte förvåna någon. Den stora politiska händelsen i USA är frånvaron av egentlig opposition. Republikanerna har varit kända som neokonservativ bombhöger. Men finanskapitalismens bankrutt 2008 har förändrat partiet. En yngre generation, med band till tepartyrörelsen och invalda i kongressen hösten … Fortsätt läsa Vad vill USA i Afghanistan?
John Wayne?
Michele Bachman förklarade sin kandidatur i Waterloo, Iowa. Så här avslutas nyhetsartikeln i NY TImes:"John Wayne was from Waterloo, Iowa," Mrs Bachmann told Carl Cameron of Fox news in an interview. "That's he kind of spirit that I have, too."The actor was actually born in Winterset, Iowa, which is about 150 miles southwest of Waterloo. … Fortsätt läsa John Wayne?
Abortdebatt
Kampanjerna för primärvalen i det republikanska partiet har redan börjat. Ännu mest som försök att hitta frågor som fäster. Just nu har abortfrågan hamnat i fokus. Alla klara kandidater har kritiserat Mitt Romney för att han vägrar komma ut som tydlig abortmotståndare. Det är faktiskt möjligt att abortfrågan kommer spela viktig roll. Inte i själva … Fortsätt läsa Abortdebatt
Motståndsrörelserapport
Jag vet inte vad som skrivs om Libyen i svenska tidningar nu. Men här är en läsvärd rapport från gerillan i bergen från dagens NY Times.
Död räls
I dag tog representanthuset klar ställning mot USA:s stöd till Natos bombningar i Libyen. Huset har republikansk majoritet med högerradikal profil. Det kommer inte innebära några praktiska förändringar av politiken. Men det poängterar en förändring hos den amerikanska högern jag skrivit om tidigare i sommar. från neokonservativ aktivism till isolationism.I dag åkte jag pendeltåg från … Fortsätt läsa Död räls
Obama försöker en Nixon
Jag har alltid tänkt att Barack Obama försöker göra en Nixon. När jag såg hans tal om Afghanistan blev det tydligare än någonsin.1968 vann Richard Nixon presidentvalet. Det borde han inte ha kunnat. De politiska vindarna kom från vänster. Studenter var i uppror mot Vietnamkriget. Innerstäder brann i direkta sammanstötningar mellan svarta militanter och vita … Fortsätt läsa Obama försöker en Nixon
Soros testamente
Jag lämnade av yngsta dottern och hennes tre kompisar, som hälsar på de första dagarna här i Chicago, vid Lincoln Park Zoo. När de gick där kollade jag in stadsdelen Lincoln Park. Mest tegelhus i tre våningar. Lagom gentrifierat. Mycket studenter. Jag stannade på ett café och läste George Soros politiska testamente i senaste NY … Fortsätt läsa Soros testamente
Libyenstrid
I USA rullar nu en intressant strid om insatsen i Libyen. Republikanerna positionerar sig mer och mer mot USA:s engagemang. Enligt The War Power Act, från 1973 i Vietnams skugga, måste kongressen godkänna militära insatser 60 eller 90 dagar efter att presidenten beslutat att inleda dem. Nu driver republikanerna hårt att kongressen måste få ta … Fortsätt läsa Libyenstrid
Chicago
Nu har jag landat i lägenheten vi hyrt i Chicago. Den ligger precis väster om Chicago River, mitt i stan i kvarter som varit lager och industrier, nu förfallna och på väg att ersättas av nya bostadshus. Från skrivbordet ser jag skyskraporna (Chicagos är vackrare än New Yorks). Utanför korsar järnvägsspår och tunnelbana varandra i … Fortsätt läsa Chicago
Kanadamodellen
Kanada är ett av världens mest profilerade invandrarländer. Invandringen är större än i USA. I Toronto är hälften av befolkningen född utomlands. Kanada är Jimmie Åkessons mardröm. De flesta medborgare vill antingen ha kvar massinvandringen på oförändrad nivå – eller öka den! Landet är Europa vänt upp och ner. I våra kom tankesmedjan Fores med … Fortsätt läsa Kanadamodellen