Med smärtan som dessert

;Herman Koch: Middagen.

Översättning av Per Holmer.

Lind & Co.

 

Middagen är roman om en trerätters kväll på finkrog i Amsterdam. Men den expanderar med iskall grymhet och avslöjar fyra föräldrar, två familjer och ett helt samhälle. När klockan äntligen slår midnatt ligger bara lögnerna och självbedrägerierna kvar på bordsduken. Familjelyckan har utvecklats till en upprepning i miniatyr av etnofascismen på Balkan — enighet inåt, taggarna utåt.

Holländaren Herman Koch arbetar i en fin litterär tradition; den med uppsåt att sätta samtiden under debatt. Medvetet har han sökt upp korsvägarna där samhällskonflikter, personlig moral och privat vardagsliv smälter samman. Han skriver enkelt, lekfullt och spännande för att bli läst. Och hans fråga är gammal: Vad är rätt att göra?

Rollbesättningen är begränsad: två föräldrapar vid krogbordet och deras barn på drift i staden. De två männen är bröder. Den ena är känd partiledare med ambition att bli Nederländernas nästa statsminister. Men allt har i själva verket redan gått åt helvete, och under kvällen fullbordas fallet.

Kochs berättartrick är skamlöst enkla, men jag erkänner glatt att jag ändå var uppslukad när förrätten serverades och vid desserten överrumplad. Efteråt är både krogpersonal och läsare illa berörda. Ja, det gör ont att se hur civilisationens och rättssamhällets yta långsamt faller av.

Först läste jag Middagen som en studie i den europeiska medelklassens hedersproblematik. Där hedern formuleras som normalitet och lycka, ett slags familjens förnöjsamhet med fredagsmys och goda framtidsutsikter för barnen, som kräver försvar till varje pris. Efter några krossade näsben inser man att ”till varje pris” ska förstås bokstavligt. I det här fallet är det barnen som dödat en uteliggare, filmat och lagt ut på internet. Ska familjelyckan bevakas eller bör de ta sina straff?

Middagen skrevs i ett tillspetsat nederländskt sammanhang när Geert Wilders med stark medvind svepte in i landets medelklass, och väckte just det slumrande raseri mot humanism och empati som morrar i romanen. Men jag lovar att berättelsen briserar lika effektivt i Malmös villakvarter och borgarvåningar som i Amsterdams. Den har blivit en europeisk bestseller.

Under kvällen uppenbaras så småningom både råare och mer komplicerade frågor kring våld och människovärde än familjehedern. Vem har rätt att bestämma över andras rätt att leva? Hur gör man med foster som har starka genetiska anlag till psykisk sjukdom, till just den totala brist på mänsklig empati som en av sönerna, och hans pappa, uppenbarligen lider av? Koch ger inte svaren. Han provocerar fram samtidens smärtpunkter.

Per Wirtén

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s