Centre Pompidou, Paris. Översta våningen. Över ingången lyser ordet Depart (avfärd). När man sedan lämnar de dunkelt upplysta rummen når man sin Arrivee (ankomst). De flesta är märkbart berörda. Dämpade. Uppfyllda.
De har då passerat genom den franska konstnären Christian Boltanskis nya retrospektiva utställning. Mellan avfärd och ankomst frammanar han våra nakna liv: minnena, åldrandet, ensamheten i människomassorna, statens historiskt återkommande övergrepp. I mitten finns ett tomt rum med bara ljudet från ett pulserande hjärta och en liten bräcklig glödlampa. Livet.
Första gången jag drabbades av Boltanski var i samma stad för mer än 20 år sedan, men i Musée d’Art Moderne. Redan då fanns det mesta på plats: de diffust anonyma porträttfotografierna, kakburkarna i plåt för sorterade minnen från passerade liv, de nakna glödlamporna, arkiveringsförsöken, slutförvaringarna. Jag minns hur jag trevade mig fram i museets klaustrofobiska källare. Upplevelsen var tryckande med Förintelsen som existentiellt och politiskt grundackord.
Så har han fortsatt, år efter år med samma enkla verktyg. Bilder klippta från dödsrunor, familjealbum, högar med förbrukade arbetskläder, katalogiserade dödsbon. En pågående meditation över alla unika livs gåtfulla anonymitet.
Men den här gången ställer Boltanski sina frågor, i utrymmena mellan avgång och ankomst, med en underbart befriande lätthet. Kanske för att han åldrats och tyngderna börjat falla av honom, mörkret skingrats.
I utställningens största rum rör man sig först genom en labyrint av upplösta porträttbilder på svävande tyllgardiner för att sedan komma ut till en urban skyline av staplade kakburkar etiketterade med namn och foto, som en stad för de döda. Bakom dem öppnar sig hela Paris genom ett perspektivfönster — ljusets stad. Effekten är stillsam, men ändå omtumlande. Rummet är som en postsekulär altartavla: livets sprödhet, dödens tyngd och evighetens ljus.
Åk till Paris.
Per Wirtén
Christian Boltanskis utställning ”Faire son temps” på Centre Pompidou i Paris pågår t.o.m. 16 mars.